Fra Kjell - Elvis i Utladalen til julenissen i Finland. En lang ferd!

Da er vi ute p underlige eventyr igjen. Denne uken havnet vi helt i Finland!

At Finland seilte opp p planen henger sammen med at Annafrida spiller landskampturnering der. Tor skulle egentlig fly dit for se p,  men han og datoer er helt teflonbelagt. Plutselig viste det seg at Finlandskampene var 1.-7.juli, og jeg hadde en jobb p Nasjonalparkfestivalen 1.juli hvor tanken var at vi samtidig skulle g toppturer i Jotunheimen den helgen. Krasj i tidsplanen med andre ord.

Hadde vi n enda snakket om noe spass sentralt i Finnland som Helsinki...men neida, kampene foregikk langt oppe i Lappland! Etter mye logistikk diskusjon, googling av flypriser og tullete tidspunkter, fant vi ut at vi kunne gjre begge deler. Frst kjre til vre rdal og jobben min p Nasjonalparkfestivalen, og siden det var i stlig retning kunne vi kjre videre defra til Finnland via svenskekysten. Da fikk vi iallefall med oss noen av kampene. Sinnsykt langt, men langt, dyrt og tidkrevende ble det uansett hvordan vi snudde p det. For gjre en lang historie kort, selv om det var et dryt stykke kjre kom vi nesten like 'kjapt' frem med bil enn om han hadde tatt fly, deretter leiebil osv...S vi fikk ta det hele som en tur. Til steder vi sannsynligvis aldri ville dratt ellers

Tor jobber p Voss for tiden. S frst kjrte jeg dit torsdag. Fina veret under Ekstremsportveko, og om kvelden grillet vi ved Vangsvatnet sammen med Runar og Nancy. Bl lagde vi ogs...men politiet kom og slukket det! Litt hippiestemning, men veldig koselig.

Fredagen bd p kanonvr p Voss. Jeg var frst p Bordalen og vasket klr, og ute og syklet etterp. Beskte Anne  Kristi i teltet, mens jeg ventet p at Lynvingen skulle bli ferdig p jobb. I 16tiden var vi omsider i siget...

Frste stopp var Gudvangen for en is og kaffe

...og en liten cowboystrekk p gresset

Men s var vi fremme i Utladalen og Nasjonalparkfestivalen Under Storen. Fantastisk oppdage at jeg var p samme plakat som Kjell - Elvis og Torgrim Holte :-D hahaha!

Herlighet, snakk om havne midt oppi det! Kjell-Elvis OG Torgrim Holte p en gang! Vi kastet oss ut i det, og lot det st til

Hypnoseshowet var litt snn halvkjedelig...

Kjell-Elvis s litt skeptisk ut bak bosspannet :-D

Litt av en backstage! Han liker seg visst bak bosspann:-D

Men for et show!

Det tok helt av etterhvert, med moves p bordet og full pakke! Kjell-Elvis leverte, det skal han ha! Trste og bre :)

Lrdagen penbarte seg med strlende vr og frokost i det fri...

Og dagen fortsatte med verdens koseligste jobb i Skri fr vi kunne sette kursen mot Finnland. Super idylliske omgivelser, strlende vr og god stemning. Klokken ble nrmere halv seks fr vi omsider var p hjul..

Vi kjrte rdal - Tyin...Valdres ....Gjvik....

...og helt til Trysil fr vi tok kveld. Skog manglet det ikke p! En litt kuris oppdagelse p campingplassen var at bobilen ved siden av oss hadde med seg robot gressklipper(??) Mye rart p veiene :)...

Sndagsturen vr gikk gjennom svensk skog og hei. Skog p skog, mil etter mil. Skjnner ikke maset om at vi mistet Jmtland og Herjedalen til svenskene i sin tid...den m de gjerne beholde! 50 mil med skog fra Elverumstraktene og til Sundsvall p stersjkysten! Men i et sjeldent lyspunkt fant vi et hyggelig lunsjsted.

Og da vi endelig kom ut til kysten sto det 647 km til Haparanda p skiltet....og vi skulle enda litt videre Zzzzz. I Hrnsand stoppet vi for en pizza og litt beinstrekk...

En ganske koselig by, men overgangen fra skogene  var litt br da vi plutselig steg ut i 'Midt sten". Vi s to hvite i hele byen. Men pizzaen var god og servitren var hyggelig

Vi overnattet et eller annet sted vi ikke husker hvor...og freste avgrde igjen mandag

Lunsjen ble laks og reker p bryggen i Skellefte

I gammelstaden ved Lule mtte vi ha oss en ordentlig pause fra bilkjringen, og ruslet rundt for litt frisk luft

Jttetrevlig gammel stad

Litt av en size bde orgel og prekestol i Middelalder kirken

Etter spasertur, kaffe og kaker kom vi ned igjen til bilen. Og der hadde noen bobiler fra en annen planet ankret opp. Lavblokker p hjul! Om ikke de var gigantiske nok i seg selv,  kunne de heve taket og sl ut veggene i tillegg. Jaja, god tur!

Endelig Finske grensen og vi kunne lese noe annet enn Haparanda p skiltene. Vi skulle til Kemi... Det vil si...plutselig gikk det opp for Tor at Annafrida og landslaget ikke bodde der,  men i Oulu 10mil unna! Som Bergen - Voss. Det var en stor overraskelse for min del,  vi hadde kjrt relativt langt allerede! Men heldigvis viste det seg at tirsdagens kamp mot Tyskland skulle spilles i Kemi, s da landet vi der likevel. Takk og pris;)!

Vel fremme i Kemi fant vi et flott splitternytt anlegg som pnet forrige uke. Ligger ved siden av der de bygger digert snslott om vinteren. Litt mer stail p campinghyttene der enn visse norske plasser:)

Flott strand var det ogs

Etter all bilkjringen var det p tide sykle litt rundt. Fotballbanen som Annafrida skulle spille kamp p l heldigvis og tilfeldigvis like bortenfor

Og like tilfeldig fant vi Santa's Sea office :) Javel. Han holder visst til i Rovaniemi ogs, og p havnen i Kemi er sommer residensen. Og vi som alltid har trodd at han bor p Nordpolen og ferierer i Drbak...

Kirkku...et av de f logiske ordene p finsk

Etter den lange bilturen mtte vi lande litt med bolle og kaffe Baylis til kvelds p en kafe. En jysla lang bilur, og vi skulle hjem igjen ogs ;)...

De neste dagene var viet fotball og finske oppdagelser....flg med i neste episode :) Snakkes!